http://hamkaran.biz/product/jakelidi500.gif http://hamkaran.biz/images/hg.gif
مرجع کامل اطلاعات سینمایی - گزارشی از تابستان سپری شده‌ی سینما

مرجع کامل اطلاعات سینمایی
 
سینما-تئاتر-تلوزیون-رادیو
گزارشی از تابستان سپری شده‌ی سینما

مسایل و مشكلات مختلف برای «سن پترزبورگ» علیرضا افخمی، اعتراض برخی روحانیون نسبت به طرح اذان تا اذان، اكران مجدد فیلم‌های خاطره انگیز دهه 60 و 70 و معرفی...
سینمای ایران در تابستان 89 با اتفاقاتی همچون لغو ناگهانی همایش امنیت شغلی، برگزاری و حاشیه‌های چهاردهمین جشن خانه سینما، انتخاب نماینده ایران برای شركت در مراسم اسكار و .... همراه بود.
به گزارش خبرنگار بخش سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سینمای ایران در تیر ماه امسال با خبرهای متعددی همراه شد كه از میان آنها می‌توان به نمایش رقابت‌های جام جهانی در سینماها، تقدیر جشنواره‌ی «مونیخ» از عباس كیارستمی، قانونی شدن تشكیل شورای عالی سینما و.... در تیر ماه اشاره كرد.
همچنین در تیر ماه89 علیرضا سجادپور طرح جدول‌بندی توزیع و اكران فیلم‌ها را به هدف سامان‌دهی در وضعیت اكران و ایجاد تنوع ژانرهای مختلف مطرح كرد كه این طرح با واكنش‌های متعدد اهالی سینما از جمله علی سرتیپی (سخنگوی شورای صنفی نمایش) و شورای مركزی كانون‌كارگردانان مواجه شد و در نهایت معاون سینمایی ارشاد دستور داد تا بروز نشانه‌های مبتنی بر مشارکت جدی و عزم صادقانه در این خصوص اجرای این طرح متوقف شود.
در نمابر شمقدری در این باره آمده بود: «بخوبی مطلع هستم با چه دغدغه و مشکلات و رایزنی‌های متعدد در تلاش هستید نسبت به امر ساماندهی اکران گام‌های مثبتی بردارید ولی گویا بعضی بجای قدر شناسی و پاسداشت این تلاش‌ها هیچ مأموریتی بجز متهم کردن و تقابل با مدیران جدید سینمایی برای خود نمی‌شناسند. شاه‌نشین‌هایی که از کنج عافیت و فضای امن شغلی خود تنها در صدد هستند زخم‌های ناشی از شکست‌های سیاسی خود را با مرهمی از جنس نقدهای آتشین و کور کورانه درمان کنند.
جناب آقای سجادپور ، مسئولیت‌های سنگینی پیش روی ماست نجات سینمای ایران که سالهاست در کمند صاحبان زر و زور و تزویر گرفتار آمده و رو به اضمحلال است وظیفه اصلی ماست و از لوازم توفیق در این امر توجه به اولویت هاست که اهم آن دردفترچه سیاست‌گذاری منعکس شده است. بنابراین تا زمانی که در امر اصلاح و ساماندهی حوزه اکران و نمایش نشانه های مثبتی مبنی بر مشارکت جدی و عزم صادقانه مشاهده نکردید این اقدامات به تعویق بیفتد.»
حتی پس از انتشار این متن هم شورای عالی تهیه‌کنندگان و توزیع‌کنندگان سینمای ایران با انتشار بیانیه‌ای به بحث درباره‌ی این موضوع پرداختند و این بار از اعمال نظر سینماداران در این زمینه سخن گفتند.
در بخش‌هایی از بیانیه شورای عالی تهیه‌کنندگان آمده بود:«بحرانی بودن وضعیت سینمای ایران در بخش نمایش، در ماهها و سالهای اخیر، حکایت از ضرورت تجدید نظر در نحوه انتخاب فیلمها برای نمایش عمومی دارد.
مطالبات افکار عمومی در مقطع زمانی کنونی ارتقا یافته و دیگر با سلیقه انتخاب‌کنندگان فعلی فیلمها که شامل تعداد محدودی از سالن‌داران سینماست، منطبق نیست. اگر همچنان سالن‌داران بخواهند سلیقه‌ی خود را به مخاطبان سینما تحمیل کنند، اتهام رواج ابتذال از سینمای ایران مرتفع نخواهد شد.»
در پی انتشار این بیانیه محمد اشرفی رییس انجمن سینماداران هم مطرح كرد:«متاسفانه بسیاری از صحبت‌های این دوستان جای نگرانی دارد و من نمی‌دانم آنها با چه دانشی چنین صحبت‌هایی را مطرح می‌كنند.
باور ندارم كه این بیانیه توسط شورای عالی تهیه‌كنندگان كه شامل مجمع فیلمسازان، كانون تهیه‌كنندگان و انجمن‌ تهیه‌كنندگان مستقل است منتشر شده باشد، چرا كه می‌دانم در این صنف افرادی كاردان و آگاه به نحوه‌ی اكران حضور دارند و به خوبی می‌دانند كه انتخاب فیلم‌ها با سینمادار نیست. ما اكنون 30 سال است كه در اكران فیلم‌های بسیار ضعیف، بی‌محتوا و با كیفیت پایین با سازندگان آنها شریك بوده‌ایم، حال چگونه است كه حق انتخاب نداریم؟!»
اما در این ماه، تهیه‌كنندگان سینما پس از مدت‌ها دورهم جمع شدند و بعد از آن سید ضیاء هاشمی در قالب نامه‌ای اعلام كرد كه تا شورای وحدت تهیه‌كنندگان شكل نگیرد عضو هیچ تشكلی نیست.
به گزارش ایسنا، در مرداد 1389 شاید مهم‌ترین اتفاق سینمایی به همایش امنیت شغلی و لغو آن مربوط شود. همایشی كه علیرغم تلاش و حمایت جمع‌كثیری از اهالی سینما كمتر از 24ساعت پیش از برگزاری به دلایلی نامعلوم لغو شد و پس از آن هیات مدیره خانه سینما با انتشار متنی كوتاه عنوان كرد:« می‌خواستیم در خانه سینما گرد هم جمع شویم تا از فقدان امنیت شغلی سخن بگوئیم. اما ناچار از لغو گردهمایی شدیم. آیا نشانه‌ای روشن‌تر از این برای نبود امنیت شغلی وجود دارد؟»
مسایل و مشكلات مختلف برای «سن پترزبورگ» علیرضا افخمی، اعتراض برخی روحانیون نسبت به طرح اذان تا اذان، اكران مجدد فیلم‌های خاطره انگیز دهه 60 و 70 و معرفی محمد حسین مهدی‌پور به‌عنوان نماینده معاونت سینمایی برای ساماندهی نظام امور صنفی سینما از دیگر اتفاقات مهم مرداد ماه امسال بود.
به گزارش ایسنا، در شهریور ماه امسال «صبح روز هفتم» به كارگردانی مسعود اطیابی از سوی سازندگان و صاحبانش و در اعتراض به سانس‌های محدود نمایش دهنده‌ی آن از گردونه‌ی اكران خارج شد.
در ادامه ی این ماه جواد شمقدری در گفت‌وگویی با ایسنا با اشاره به اینكه هیات مدیره‌ی خانه سینما روزهای پایانی كار خود را سپری می‌كند با صراحت اعلام كرد كه كار جدی تیم جدید معاونت سینمایی با هیات مدیره‌ی بعدی خانه سینما آغاز خواهد شد.
همچنین در این ماه رییس مجمع نمایندگان روحانی مجلس نسبت به طرح اذان تا اذان سینماها انتقاد كرد و گفت: وزیر ارشاد باید در این زمینه توضیح دهد.
وی در عین حال گفته بود: آیا طراحان قصد دارند كه در سینماها احیا گرفته شود كه به‌غیر از سانس‌های روز سینماها، شب را هم به آن اضافه كرده‌اند؟ كمیسیون فرهنگی نسبت به این قضیه به وزیر ارشاد اعتراض كرده است كه آقای وزیر هم باید پاسخگو باشند.
به گزارش ایسنا،عرضه‌ی نسخه‌ی رسمی «سنتوری» در شبكه نمایش خانگی و جلوگیری ازاكران آن در سینماها از دیگر اتفاقات تابستان امسال بود.
همچنین تابستان امسال جرارد دپاردیو، بازیگر سرشناس فرانسوی در اظهاراتی جنجال‌آمیز، ژولیت بینوش را بازیگری بی‌استعداد دانست و گفت:واقعا نمی‌دانم چرا او طی این سال‌ها مورد احترام بوده است. او هیچ چیزی نیست و استعدادی ندارد.
عباس كیارستمی هم در پاسخ به این انتقادات ساخت «كپی برابر اصل»را مدیون توجه ژولیت بینوش دانست.
در این فصل علیرضا رییسیان نیز در واكنش به مدت اكران ساخته جدیدش به انتقاد از عملكرد شورای صنفی نمایش پرداخت و مطرح می‌كرد: «این شورای صنفی نمایش نیست بلكه شورای نمایش صنفی است.»
كارگردان فیلم «چهل‌سالگی» با اشاره به جلسه‌ی شورای صنفی نمایش توضیح داده بود:«ظاهرا در جلسه‌ی فوق‌العاده 6 شهریورماه بدون حضور نماینده‌ی كانون كارگردانان ـ كه ریاست شورا را بر عهده دارد ـ مصوبه‌ای مقرر می‌شود كه بر مبنای آن فیلم‌های در حال نمایش پس از تعطیلات شب‌های قدر، از اكران پایین آمده و پنج فیلم جدید به نمایش درآیند.»
اما 12 شهریورماه امسال کتابچه‌ی «راف کات امنیت شغلی» از سوی خانه سینما منتشر شد.
این کتابچه با دعوتنامه امین تارخ دبیر گردهمایی امنیت شغلی سینماگران آغاز شده وبا سپاس‌نامه عسگرپور (رئیس هیات مدیره خانه سینما) ازسینماگران برای حمایت از حضور در گردهمایی پایان یافته است ودر 114 صفحه علاوه بر طرح امنیت شغلی و مفاد قانونی آن (که تاکنون اجرا نشده)، حاوی مستندات پیگیری طرح توسط خانه سینما از دی ماه 1387 تا مرداد ماه 1389 و نیز بازتاب رسانه‌ای نیاز سینماگران به امنیت شغلی در سال های 1388 و 1389 را در بر دارد.
ضیافت افطاری رئیس جمهور با هنرمندان سینما، تئاتر و تلویزیون از دیگر اتفاقات تابستان امسال بود كه در قالب این برنامه احمدی نژاد از اعتماد كامل دولت به جامعه هنری كشور خبر داده و عنوان كرد كه لازم است جامعه هنری در آثار خود نگاه‌ جهانی داشته باشد.
اواسط شهریورماه امسال مدیریت اجرایی كارگاه تخصصی آواز «محمدرضا شجریان»هم در نمابری به انتشار‌فیلمی از كارگاه های آواز شجریان خبر داده و ضمن انتقاد از مستندسازی كه اقدام به انتشار این تصاویر بر روی وبلاگ خود كرده بود از علاقمندان شجریان خواست كه نسبت به حذف این فیلم از گوشی های موبایل و وبلاگ ها و ایمیل های خود اقدام كنند.
در این نمابر ساخت مستندی با نام «رازمانا» به واسطه حسن نقاش كذب محض خوانده شده بود كه در پاسخ به تمام این موارد حسن نقاشی مطرح كرد:من این فیلم را تكثیر نكرده و به شخصه پخش آن را نكوهش می‌كنم. درباره‌ی مطلب منتشر شده هم در شان خود نمی‌دانم كه بخواهم پاسخی بدهم، فقط لازم می‌دانم به این نكته اشاره كنم كه آن فیلم با قرارداد پیش رفته و دوستان فعال در فرهنگستان هنر به من قول داده بودند كه آن را مونتاژ هم بكنم.
به گزارش ایسنا،از دیگر اتفاقات تابستان امسال می‌توان به نامه‌ی جواد شمقدری به علیرضا سجادپوراشاره كردكه در قالب آن معاونت سینمایی ارشاد با تأكید بر اهمیت نقش تهیه‌كنندگی در سینماخواستار همكاری و اقدام اداره‌ی نظارت و ارزشیابی در این زمینه شده بود.
درآستانه ی 21شهریور ماه كه روز ملی سینما نام دارد پس از وقفه‌ای دوساله بار دیگر جشن‌های خانه سینما در بخش‌های مختلف برگزار و برگزیدگان خود را اعلام كرد.
اما در بخش مستند این جشن، بخش بزرگداشت‌ها تبدیل به یكی از حاشیه‌های جشن خانه سینما شد و چندی پس از انتشار خبر بزرگداشت بهمن كیارستمی خبر بزرگداشت مهرداد اسكویی منتشر شد كه این موضوع موجبات صحبت‌های گلایه آمیز كیارستمی و اسكویی را فراهم آورد.
انتخاب مهرداد اسكویی به عنوان یكی از 11 چهره فرهنگی سال2010 برای ساخت فیلم‌های انسانی،آموزنده و تكان‌دهنده و اعطای دكترای افتخاری دانشگاه «سوربن» پاریس به «عباس كیارستمی» از دیگر اتفاقات مهم تابستان امسال سینمای ایران بود.
همچنین در این فصل پس از صحبت‌های متعدد مبنی بر برگزاری جشنواره هایی چون سینما حقیقت و جشنواره مقاومت در شهرستان‌هادر نهایت قرار برآن شد كه این دو جشنواره امسال هم در پایتخت برگزار شوند.
اما دركنار برگزاری جشن خانه سینما و حاشیه‌ی صحبت‌های اصغر فرهادی كه لغو مجوز ساخت «جدایی نادر از سیمین» را به همراه داشت كه اتفاقی بی‌سابقه در سینمای ایران بود، انتخاب نماینده ایران دراسكار یكی از مهم‌ترین بحث‌های شهریور ماه امسال بود كه در ابتدای روند انتخاب فیلم‌ها، خانه‌سینما به ارایه توضیحاتی پرداخته و عنوان كرد:«سال گذشته در اردیبهشت ماه طرحی (شورای 9 نفره متشکل از دو فعال عرصه بین الملل یکی از بخش دولتی یکی از بخش خصوصی، مدیر مجامع و جشنواره‌های سینمائی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی 5 نفر سینماگر ایرانی شناخته شده بین المللی به انتخاب جامعه اصناف سینمائی و یک سینماگر با سابقه روشن به انتخاب وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) برای بررسی و انتخاب فیلم را پیشنهاد کرده بودیم که آنچه در حوادث اجتماعی سال گذشته رفت مانع از اجرای آن شد.
اینک نیز که کرسی‌نشینان معاونت سینمائی علاقمند به اداره و اجرای همه چیز توسط دولت (خودشان) هستند، صلاحی و صوابی برای پیگیری طرح یاد شده نیست. از خداوند متعال برای عزت و سربلندی سینمای ایران که به درستی سفیر جامعه ایرانی - اسلامی در جهان بوده است دعا می‌کنیم.»
بدین ترتیب امسال با كناره گیری خانه سینما اختیار تام انتخاب فیلم به بخش دولتی سینما واگذار شد و در نهایت به دلیل سفر معاونت سینمایی و رییس فارابی ،علیرضاسجادپور تصمیم گرفت كه«بدرود بغداد»به كارگردانی مهدی نادری به عنوان نماینده ایران راهی اسكار شود كه البته این شیوه‌ی انتخاب اعتراض و واكنش گسترده اهالی سینما را به دنبال داشت، نه به خاطر فیلم بلكه به دلیل اینكه طبق مقررات اسكار تا فیلمی در كشور سازنده اكران عمومی نشده باشد نمی‌تواند به آكادمی اسكار معرفی شود.
در تابستان سال 89؛ محمود بهرامی (بازیگر)، محمدباقر آشتیانی (تهیه‌كننده سینما و تلویزیون)، فرامرز فرازمند( تهیه‌كننده سینما)، بهنام صفری(فیلمساز كوتاه و مدرس كارگاه‌های فیلمنامه‌نویسی انجمن سینمای جوان)، مهین شهابی (بازیگر تئاتر و تلویزیون)، هوشنگ كبیر (تهیه‌كننده قدیمی سینما ) هم از دنیا رفتند.


ادامه مطلب

طبقه بندی: سینمای ایران، 
برچسب ها: عباس كیارستمی، سن پترزبورگ، علیرضا افخمی، صبح روز هفتم، جواد شمقدری، خانه سینما، جرارد دپاردیو، سنتوری، كپی برابر اصل، علیرضا رییسیان، راف کات امنیت شغلی، محمدرضا شجریان، رازمانا، روز ملی سینما، سوربن، جدایی نادر از سیمین، اصغر فرهادی، محمود بهرامی، فرامرز فرازمند،  
نوشته شده در تاریخ جمعه 9 مهر 1389 توسط الهام
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک  
قالب وبلاگ