http://hamkaran.biz/product/jakelidi500.gif http://hamkaran.biz/images/hg.gif
مرجع کامل اطلاعات سینمایی - از فیلم‌ساز یک اشاره کافیست برای به سر دویدن مخاطب

مرجع کامل اطلاعات سینمایی
 
سینما-تئاتر-تلوزیون-رادیو
«من فیلم نمی‌سازم برای چیزی. این بزرگ‌ترین اشکالی است که در حوزه نقد هم وجود دارد؛ مخصوصا کسانی که از خاستگاهی ایدئولوژیک به حوزه هنر وارد شده‌اند. آن‌ها فکر می‌کنند سینمای ابزاری است برای چیزی دیگر. این خودش شان سینما را پایین می‌آورد. ما فیلم می‌سازیم، چون سینما را دوست داریم. همین و بعد در کنار این دوست‌داشتن، یک‌سری اتفاقات دیگر هم می‌افتد که عالی هم هست. آن هم این است که یک تاثیری در عرصه‌های اجتماعی و فرهنگی و ... می‌گذاری...


این‌ها مهم‌اند، اما هدف غایی سینما نمی‌توانند باشند. سینمایی که وسیله‌ای برای حمل یک ایدئولوژی یا تبلیغ یک دیدگاه می‌شود، خود را به عنوان یک ابزار تقلیل می‌دهد... سینما سینماست، حالا ممکن است تبعات و محصولات و تاثیراتی هم داشته باشد و به فرض فرهنگی را معرفی یا تحمیل کند. ولی در اصل سینما ابزاری برای هیچ‌چیز دیگری نیست. خودش، به خودی خود، هدف غایی‌ست. این‌ها را گفتم که به این برگردم: من فیلم می‌سازم، چون فیلم و فیلم‌ساختن را دوست دارم. فیلم نمی‌سازم که مصلح اجتماعی باشم. اگرچه در فیلم‌هایی که می‌سازم به این وجوه هم پرداخته‌ام، ولی این هدف اول نیست. به همین دلیل، اگر روزی نتوانم فیلم بسازم، نمی‌توانم به جایش کار دیگری بکنم و مثلا بروم مقاله بنویسم، یا شعر بگویم. سینما یک ظرف یا قالب نیست که به فراخور شرایط بتوان آن را با ظرف و قالبی دیگر عوض کرد.»
«اگر باور کنیم تماشاگر فرهیخته وجود دارد، آن هم در اکثریت، دیگر از فیلم‌ساز یک اشاره کافیست برای به سر دویدن مخاطب. باید با صدای پایین‌تر، اما عمیق‌تر، گفت. حرفتان را به لایه‌های پایین‌تر فیلم می‌برید. حالا یک اطمینانی هم هست که قشر فرهیخته موجود در جامعه حرف شما را می‌فهمد. در «درباره الی...» هم این اتفاق افتاد. من خوشحال بودم که نه فقط منتقدان، که تماشاگران هم حرف‌هایی می‌زدند که معلوم بود از زیرلایه‌های مختلف فیلم بیرون کشیده بودند...»


از گفتگوی اصغر فرهادی با دوماهنامه نافه، شماره ۲
به بهانه فیلمبرداری فیلم تازه‌اش، «جدایی نادر از سیمین»
و دریافت شش تندیس از چهاردمین جشن خانه سینما برای «درباره الی...»


ادامه مطلب

طبقه بندی: سینمای ایران، 
برچسب ها: نامزدهای چهاردهمین جشن خانه سینما، چهاردهمین جشن خانه سینما، جشن خانه سینما، خانه سینما، گلشیفته فراهانی، پرسه در مه، درباره‌الی، لیلا حاتمی، هانیه توسلی، عصر روز دهم، هدیه تهرانی، نامزدهای دریافت تندیس شایستگی جشن چهاردهم خانه‌ی سینمای ایران، تندیس شایستگی، جشن چهاردهم خانه‌ی سینمای ایران، جشن سینمای ایران، اصغر فرهادی، بهترین بازیگر نقش مکمل زن، مریلا زارعی، رعنا آزادی‌ور، ساره بیات، تندیس شایستگی بهترین بازیگر اول مرد، شهاب حسینی، بهترین بازیگر نقش مکمل مرد، صابر ابر، نامزدهای چهاردهمین جشن خانه سینما معرفی شدند، ترانه علیدوستی، ‌اصغر فرهادی، چهاردهمین جشن سینمای ایران/ گزارش تصویری، چهاردهمین جشن سینمای ایران، گزارش تصویری چهاردهمین جشن سینمای ایران، برندگان چهاردهمین جشن سینمای ایران، نتایج چهاردهمین جشن سینمای ایران، اختتامیه چهاردهمین جشن سینمای ایران، عکسهای چهاردهمین جشن سینمای ایران، تصاویر چهاردهمین جشن سینمای ایران، برندگان جشن سینمای ایران، عکسهای جشن سینمای ایران، تصاویر جشن سینمای ایران، برندگان جشن خانه سینمای ایران، عکسهای جشن خانه سینمای ایران، تصاویر جشن خانه سینمای ایران، هنرمندان جشن خانه سینمای ایران، هنرمندان در جشن خانه سینمای ایران، شهاب حسینی در جشن خانه سینمای ایران، عکسهای برندگان جشن خانه سینمای ایران، جدایی نادر از سیمین، پیمان معادی، فیلم "جدایی نادر از سیمین"، محمود کلاری، سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن، سیمرغ بلورین، فیلم جدید اصغر فرهادی، فیلم جدید شهاب حسینی، فیلم جدید لیلا حاتمی، درباره الی، عوامل فیلم جدید اصغر فرهادی، بازیگران فیلم جدید اصغر فرهادی، سارینا فرهادی، بابک‌کریمی، علی اصغر شهبازی، شیرین یزدان بخش، وبلاگ فیلم جدید اصغر فرهادی، وبلاگ فیلم جدایی نادر از سیمین، پاسارگارد، بانک «پاسارگارد»، نگار اسکندرفر،  
نوشته شده در تاریخ شنبه 3 مهر 1389 توسط الهام
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک  
قالب وبلاگ