http://hamkaran.biz/product/jakelidi500.gif http://hamkaran.biz/images/hg.gif
مرجع کامل اطلاعات سینمایی - درباره فیلم‌های جدید روی پرده

مرجع کامل اطلاعات سینمایی
 
سینما-تئاتر-تلوزیون-رادیو
درباره فیلم‌های جدید روی پرده

مثلا «یك جیب پر پول» چه تاجی قرار است به سر سینمای ایران بزند كه پیش از این «ازدواج در وقت اضافه»، «شیر و عسل» و «پوپك و مش‌ماشاالله» نزده بودند؟ خنده‌دار نیست كه چهره‌های معروفی مثل...
اكران عید فطر؛ ترویج سینمای عامه پسند
در سیستم اكران كشورمان، پس از عید نوروز مهم‌ترین و مناسب‌ترین زمان برای نمایش عمومی فیلم‌ها، عید فطر است. تاكنون بارها دیده شده كه پرفروش‌ترین فیلم‌های سال، آنهایی بوده‌اند كه پس از ماه رمضان و در عید فطر اكران شده‌اند. به همین دلیل هم هست كه بسیاری از تهیه‌كنندگان ابتدا علاقه‌مند به نمایش فیلم‌های‌شان در نوروز و سپس عید فطر هستند. همچنان كه می‌دانیم عید فطر از نظر اعتقادی و عرفی جایگاه مهمی در مناسبت‌های مذهبی ما ایرانیان دارد.
به این ترتیب طبیعی است كه تماشاگران مشتاق سینما پس از یك ماه عبادت و در خلال آن تماشای سریال‌های تلویزیون، منتظر دیدن عناوین فیلم‌هایی باشند كه در این تعطیلات یا به هر حال پس از طی ماه رمضان به تماشایشان بشتابند. امسال قرار بر این گذاشته شد كه 5 فیلم جدید، یك هفته پیش از موعد روی پرده بروند. بنابراین در فاصله یك هفته مانده تا پایان ماه رمضان، 5 فیلم فاصله (كامران قدكچیان)، كارناوال مرگ (حبیب‌الله كاسه‌ساز)، یك اشتباه كوچولو (محسن دامادی)، از ما بهترون (مهرداد فرید) و یك جیب پر پول (قدرت‌الله صلح‌میرزایی) روی پرده رفتند. در اینجا قرار نیست به نقد این فیلم‌ها بپردازیم.  اما هدف از این گزارش، بررسی كلی فیلم‌هایی است كه در یكی از بهترین فصول اكران روی پرده رفته‌اند و پرسشی اساسی از دست‌اندركاران و مسوولان فرهنگی است كه آیا این 5 فیلم برآورده‌كننده خواست و سلیقه عمومی تماشاگران ایرانی خواهند بود یا خیر؟
در این كه سینمای ایران به فیلم‌های كمدی و عامه‌پسند نیاز مبرم دارد، جای هیچ تردیدی نیست. می‌توان این‌گونه گفت كه اتفاقا ساخته شدن فیلم‌هایی با حضور ستارگان سینمای عامه‌پسند و محبوب با داستان‌های ساده كه قابلیت جذب تماشاگر را به سینما دارد، در صنعت سینمای هر كشوری امری لازم به شمار می‌آید. نگاهی به سینمای جهان و توجه به نمایش فیلم‌هایی مانند سالت (ساخته جیمز فولی با بازی آنجلینا جولی كه در كنار فیلم «سرآغاز» به كارگردانی كریستوفر نولان و البته فیلم علمی‌ ـ تخیلی «خسوف» جزو آثار پرفروش سینمای جهان در اكران تابستان بودند) اهمیت این موضوع را یادآوری می‌كند. اما همچون همیشه این نقد روی فیلم‌های ایرانی هست كه آیا نباید در سینمای عامه‌پسندمان نیز به رشد تكنیك و مهارت در عرصه‌های گوناگون فنی توجه كنیم؟ مثلا «یك جیب پر پول» چه تاجی قرار است به سر سینمای ایران بزند كه پیش از این «ازدواج در وقت اضافه»، «شیر و عسل» و «پوپك و مش‌ماشاالله» نزده بودند؟ خنده‌دار نیست كه چهره‌های معروفی مثل فرامرز قریبیان و الناز شاكردوست در 2 فیلم از این 5 فیلم بازی می‌كنند و دست‌اندركاران اكران به این موضوع توجه نداشته‌اند كه برای رعایت اصل تنوع و احترام به ذائقه تماشاگران بهتر بود كه این اتفاق نیفتد؟
از اینها گذشته، 5 فیلم نام برده شده، تنها می‌توانند یك نوع سلیقه را راضی كنند و آن سلیقه ساده‌پسندی است كه از سینما رفتن هدفش یادگیری چیز تازه‌ای نیست و برایش تفاوتی نمی‌كند فیلمی كه می‌بیند خوب است یا اثری ضعیف؛ او صرفا برای گذران وقت و سرگرمی به سالن سینما می‌رود و طبعا برایش مطلوب‌تر است كه ستاره‌های سینما را در فیلم‌ها ببیند. ممكن است همچنان كه وعده داده شد در هفته‌های آتی و صفحه نقد، به بهانه این فیلم‌ها به این موضوع مهم بپردازیم كه آیا این فیلم‌ها حتی به هدف كوچك خودشان كه صرفاً سرگرم كردن تماشاگر است می‌رسند یا خیر؟ اما فعلا موضوع مهم‌تر این است كه از مسوولان بپرسیم آیا در میان 5 فیلمی كه روی پرده فرستاده‌اند، یكی از آنها نباید برای مخاطبان جدی‌تر سینما باشد؟ سال گذشته همین موقع علاوه بر این كه در كنار فیلم‌های عامه‌پسندی مانند دو خواهر (محمد بانكی)، فیلم‌هایی مانند بی‌پولی (حمید نعمت‌الله) و كتاب قانون (مازیار میری) هم روی پرده رفت، بار دیگر بحث اكران فیلم‌های فرهنگی مطرح و مقرر شد كه در نوبت نخست فیلم‌های صداها (فرزاد مؤتمن)، حیران (شالیزه عارف‌پور)، استشهادی برای خدا (علیرضا امینی) و خانه روشن (وحید موساییان) نمایش داده شوند كه به هر دلیل این سیاست ادامه پیدا نكرد و رها ماند. امسال اما نه در میان 5 فیلمی كه یك هفته مانده به عید فطر روی پرده رفته‌اند چیز دندان‌گیری پیدا می‌شود و نه خبری از اكران فیلم‌های فرهنگی است. با وجود اتفاق‌هایی كه برای اكران فیلم «صبح روز هفتم» افتاد و نیز با وجود ویژگی‌های ظاهری 5 فیلم معرفی شده به عنوان اكران عید فطر، باید در روزهای آینده انتظار واكنش‌های جدی منتقدان را داشت. زمانی كه اكران فیلمی مانند «یتیم‌خانه» در یك سانس سینما فرهنگ با چنین استقبال گسترده‌ای در ساعت یك بامداد مواجه می‌شود، بنابراین می‌توان نتیجه گرفت كه مردم از دیدن فیلم خوب استقبال می‌كنند و حتی حاضرند در عجیب‌ترین ساعت، كل ظرفیت یك سالن سینمایی را پر كنند.
پس اگر گفته می‌شود كه امسال هنوز فیلمی با فروش میلیاردی نداشته‌ایم و مردم چندان به سینماها مراجعه نمی‌كنند، دلیل را باید در جای دیگری جست و به طرح این موضوع پرداخت كه آیا تماشاگر ایرانی با مشاهده انواع و اقسام فیلم‌های روز جهان، همچنان باید تماشاگر فیلم‌هایی باشد كه با چند شوخی و متلك می‌خواهند جذابیت ایجاد كنند؟ پاسخ منفی است و یتیم‌خانه دلیل قاطعی بر این حكم كلی.


ادامه مطلب

طبقه بندی: سینمای ایران،  مقاله، 
برچسب ها: اكران عید فطر، فاصله (كامران قدكچیان)، كارناوال مرگ (حبیب‌الله كاسه‌ساز)، یك اشتباه كوچولو (محسن دامادی)، از ما بهترون (مهرداد فرید)، یك جیب پر پول (قدرت‌الله صلح‌میرزایی)، فاصله، كامران قدكچیان، فرامرز قریبیان، الناز شاكردوست، از ما بهترون، كارناوال مرگ، یک جیب پر پول- یک گواهینامه، گروه سینمایی «قدس»، قدرت اله صلح میرزایی، سیدجواد رضویان، رضا شفیعی‌جم، آناهیتا همتی، شهره لرستانی، یوسف صیادی، محسن قاضی‌مرادی، احمد پورمخبر، حسین هادیان‌فر، روح اله مفیدی، سیدرضا حسینی، صدیف آرمیده، علی صالحی، مهرداد فرید، عصرجدید، رضا عطاران، الناز شاکردوست، بهنوش بختیاری، ارژنگ امیر فضلی، مریم امیرجلالی، مریم سعادت، بیژن بنفشه خواه، برزو ارجمند، نادر سلیمانی، ملکه رنجبر، سید محمد نقیبیان، شیوا خسرومهر، امیر رضا زرین، یك اشتباه كوچولو، محسن دامادی، امین حیایی، محمدرضا شریفی‌نیا، مریلا زارعی، شیلا خداداد، روشنك عجمیان، سیدابراهیم بحرالعلومی، مژگان بیات، پژمان بازغی، رضا اعظمیان، حبیب‌اله كاسه‌ساز، بهرام رادان، میرطاهر مظلومی، حسین سحرخیز، شراره دولت‌آبادی، قاسم زارع، ژاله علو، حبیب‌الله كاسه‌ساز، ستارگان سینمای عامه‌پسند، ستارگان سینما، آنجلینا جولی، سینمای جهان، كریستوفر نولان، سرآغاز، خسوف، سالت، ازدواج در وقت اضافه، شیر و عسل، پوپك و مش‌ماشاالله، دو خواهر، محمد بانكی، بی‌پولی، حمید نعمت‌الله، كتاب قانون، مازیار میری، صداها (فرزاد مؤتمن)، حیران (شالیزه عارف‌پور)، استشهادی برای خدا (علیرضا امینی)، خانه روشن (وحید موساییان)،  
نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 31 شهریور 1389 توسط الهام
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک  
قالب وبلاگ