http://hamkaran.biz/product/jakelidi500.gif http://hamkaran.biz/images/hg.gif
مرجع کامل اطلاعات سینمایی - رویا در رویا - نقد راجر ایبرت درباره فیلم سرآغاز

مرجع کامل اطلاعات سینمایی
 
سینما-تئاتر-تلوزیون-رادیو
این روزها فیلم تازه کریستوفر نولان با بازی لئوناردو دی‌کاپریو و الن پیج سروصدای زیادی به پا کرده و گیشه سینماها را به تسخیر خود درآورده است. در کنار این‌ها، سیل نقدهای مثبت است که به سوی این فیلم سرازیر شده و آن را به اثری موفق هم در نزد منتقدان و هم در نزد مخاطبان تبدیل کرده است.
راجر ایبرت با دادن ۴ ستاره کامل به سرآغاز در نقدش نشان داده که فیلم را پسندیده است. او نقدش را چنین آغاز می‌کند: «گفته می‌شود که کریستوفر نولان ۱۰ سال برای نوشتن فیلمنامه سرآغاز وقت صرف کرده است. قهرمان فیلم یک معمار جوان را با واداشتنش به ساخت یک ماز آزمایش می‌کند، و نولان ما را با ماز خیره‌کننده خودش. ما باید به او اعتماد کنیم که می‌تواند ما را به درستی هدایت کند، چرا که در بسیاری از زمان فیلم ما گم شده‌ایم. نولان باید داستان را بارها بازنویسی کرده باشد.»



سرآغاز داستان پیچیده‌ای دارد، ایبرت ضمن اشاره به این نکته، می‌نویسد: «داستان می‌تواند در چند جمله گفته شود، یا اصلا گفته نشود. این فیلم نسبت به اسپویلرها ایمن است: اگر بدانید چگونه تمام می‌شود، هیچ چیزی به دست نیاورده‌اید مگر این که بدانید چگونه داستان به آنجا می‌رسد؛ و دانستن این که چگونه به آنجا می‌رسد، باعث می‌شود سردرگم شوید. کل فیلم درباره این روند است، جنگ میان رویا و واقعیت، واقعیت آمیخته با رویا و رویاهایی بدون واقعیت. این یک شعبده‌بازی نفس‌گیر است. نولان ممکن است که نوشتن این داستان را در زمان ساخت Memento در سال ۲۰۰۰ شروع کرده باشد.»
ایبرت ادامه می‌دهد: «مثل قهرمان فیلم Memento، بیننده سرآغاز در زمان و تجربیاتش غوطه‌ور است. ما هرگز نمی‌توانیم درباره ارتباط زمان رویا و زمان واقعیت کاملا مطمئن باشیم. قهرمان فیلم توضیح می‌دهد که شما هرگز نمی‌توانید آغاز یک رویا را به خاطر بیاورید، و رویاهایی که به نظر چند ساعت می‌رسند، ممکن است تنها زمان کوتاهی باشند. شما نمی‌دانید که چه زمانی دارید رویا می‌بینید؛ و اگر داخل رویای فرد دیگری باشید چطور؟ زمان رویای شما چگونه با او هماهنگ می‌شود؟ واقعا چقدر می‌دانید؟»



داستان فیلم را پیش از این توضیح داده بودم، و این که کاب (با بازی لئوناردو دی‌کاپریو) در موقعیتی قرار می‌گیرد که باید برعکس کار همیشه‌اش، عمل کند؛ یعنی به جای آن که رویایی بدزدد، باید ایده و رویایی در ذهن کسی قرار دهد. مرد پولداری به نام Saito پیشنهادی به کاب می‌دهد که او نمی‌تواند ردش کند و او با کمک تیمش حالا باید این ایده را در ذهن رقیب Saito قرار دهد. از طرفی، درگیری عاطفی کاب در مورد همسر و دو فرزندش خط داستانی دیگر سرآغاز است. در این تیم یک معمار برجسته (با بازی الن پیج) هم هست که به کاب کمک می‌کند.
داستان جدید و نوآورانه سرآغاز از نظر ایبرت از نقاط قوت آن است. وی نقدش را اینگونه به پایان می‌رساند: «این روزها اغلب فیلم‌ها به نظر می‌آید که از سطل زباله برگشته‌اند: دنباله‌ها، بازسازی‌ها و ... اما سرآغاز کار سختی را انجام می‌دهد. سرآغاز کاملا اصل است. کریستوفر نولان بتمن را از نو ساخت، ولی این بار او چیزی را از نو نساخته و کار جدیدی بنا کرده است.»


ادامه مطلب

طبقه بندی: سینمای جهان،  مقاله، 
برچسب ها: راجر ایبرت، کریستوفر نولان، لئوناردو دی‌کاپریو، الن پیج، سرآغاز، آغاز، Saito، داستان فیلم سر آغاز، فیلم آغاز، بتمن، رویا در رویا،  
نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 6 مرداد 1389 توسط الهام
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک  
قالب وبلاگ